Awans zawodowy nauczycieli – wyzwania i perspektywy

W praktyce

W dzisiejszych czasach awans zawodowy jest nieodłączną częścią kariery każdego pracownika. Uproszczona definicja awansu określa go jako zmianę warunków zatrudnienia na korzystniejsze i podniesienie pozycji pracownika w strukturze organizacji. Awansowi może towarzyszyć podwyżka, zwiększenie możliwości zarobkowania, uzyskanie wyższych kwalifikacji lub zmiana zakresu zadań i odpowiedzialności.

Pracownik musi reagować na przekształcenia zachodzące na rynku pracy i w sposób elastyczny dostosowywać się do nowych wymagań oraz wciąż podejmować nowe wyzwania, co skłania współczesnego człowieka do nieustannego rozwoju zawodowego. Leży on zarówno w interesie indywidualnym, jak również w interesie instytucji, która zatrudnia pracownika. Gdy jego potrzeby pokrywają się z celami i zadaniami organizacji, można liczyć na sukces obu stron. Wtedy właśnie rozwój zawodowy staje się nieodłącznym elementem rozwoju osobistego – daje ogromną satysfakcję, co staje się silnym czynnikiem motywującym do dalszej pracy. Powyższe spostrzeżenia dotyczą również placówek oświatowych, które potrzebują odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej, posiadającej wysokie kompetencje. W przypadku awansu zawodowego nauczycieli proces ten jest bardziej skomplikowany ze względu na niejasne i często zmieniające się uregulowania prawne. W tym artykule przyjrzymy się problemom i perspektywom związanym z awansem zawodowym nauczycieli.
Edukacja w Polsce podlegała ciągłym zmianom, zwłaszcza od lat 90. XX w., a w bliskiej perspektywie rysują się kolejne głębokie reformy. Niestety, są to zmiany rewolucyjne, mocno powiązane z kolejnymi zmianami władzy. W naszym kraju oświatę zmieniają jedynie politycy, którzy za wszelką cenę chcą odróżnić się od swoich poprzedników, a nie osoby bezpośrednio zaangażowane w proces edukacji. Oświata, jak każda inna dziedzina życia powinna odpowiadać na wyzwania współczesnego świata, więc zmiany są konieczne, ale wprowadzane w sposób ewolucyjny. Muszą być oczekiwane, przewidywalne, uzgodnione ze środowiskiem, akceptowane przez większość zaangażowanych w ich realizację. Budowanie edukacji powinno odbywać się w debacie społecznej, poprzez poszukiwanie wspólnych rozwiązań. Niestety, taki sposób wprowadzania zmian w edukacji pozostaje w dalszym ciągu głównie w sferze pobożnych życzeń. Na przestrzeni ostatnich lat przepisy oświatowe zmieniane były bez konsultacji ze środowiskiem, a nawet wbrew jego potrzebom i oczekiwaniom. Uregulowania prawne dotyczące awansu...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI