Dyrektor szkoły na karuzeli zmian w roku szkolnym 2024/2025

Zarządzanie placówką

Na przestrzeni ostatnich lat nową świecką tradycją, którą podtrzymywały i ugruntowały kolejne rządy, stało się wprowadzanie zmian w prawie oświatowym na ostatnią chwilę, tuż przed rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego. Dlatego też wrzesień to czas intensywnej pracy związanej z dostosowaniem dokumentacji szkolnej do ciągle zmieniających się przepisów, nawet jeśli poprzednie nie zdążyły się jeszcze dobrze zadomowić w praktyce szkolnej.

W tej karuzeli zmian najtrudniejsze zadanie stoi przed dyrektorami szkół. To oni w okresie wakacyjnym, teoretycznie przeznaczonym na urlop, monitorują system aktywów prawnych i zmian legislacyjnych oraz ogrom rozporządzeń wydawanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Kiedy dodamy do tego wszystkie wymagane prawem zadania dyrektora szkoły, które trzeba wykonać przed rozpoczęciem i na początku nowego roku szkolnego, wychodzi nam liczba dwucyfrowa. Są to czynności obowiązkowe bez względu na wielkość placówki, a co za tym idzie – właściwie przekraczają możliwości jednej osoby. Trudno się więc dziwić, że coraz mniej jest chętnych do sprawowania tej funkcji, skoro to praca przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, również na urlopie. Co więcej, wszystkie te obowiązki i oczekiwania nie idą w parze z adekwatnym wynagrodzeniem, a prestiż stanowiska jest w najlepszym razie iluzoryczny. W takiej sytuacji trudno się dziwić, że w wielu miejscach konkurs na dyrektora jest rozpisywany kilkukrotnie z braku chętnych, a w przerwach trwa gorączkowe poszukiwanie kandydatów, którzy z opisanych wyżej powodów drzwiami i oknami się nie pchają. 

Z czym dyrektorzy zaczynają rok szkolny 2024/2025? 

Przede wszystkim z dużą ilością zmian, które dotykają różnych aspektów funkcjonowania placówek. Od nowego roku szkolnego na świadectwach nie będzie ocen z religii ani z etyki. Zaplanowano zmiany, które sprawią, że lekcje religii i etyki będą przeprowadzane w grupach międzyoddziałowych i międzyklasowych – w klasach I–III, IV–VI i VII–VIII szkoły podstawowej. Zmienia się również podstawa programowa w szkole podstawowej, liceum i technikum. Mimo uszczuplenia treści z poszczególnych przedmiotów nie mamy co liczyć w ciągu najbliższych lat na dostosowanie do tej sytuacji w podręcznikach czy w arkuszach egzaminacyjnych. Zakładanie, że nauczyciele i dyrektorzy i z tym sobie poradzą, to kolejny przejaw myślenia życzeniowego, na którym zdaje się opierać każda zmiana w prawie oświatowym. Do tego dochodzą zmiany w przedmiotach – likwidacja HiT w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych czy wprowadzanie obowiązkowych zajęć z pierwszej pomocy w szkole podstawowej. W perspektywie mamy jeszcze ograniczenie nauczania religii do 1 godziny tygodniowo. Z konsekwencjami kadrowymi i organizacyjnymi tych wszystkich reform ma sobie poradzić n...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI