Zmiany w sposobie funkcjonowania szkół niepublicznych
W przypadku niepublicznych gimnazjów ważnym wydarzeniem była konieczność złożenia do 31 stycznia 2019 r. wniosków o dokonanie przekształcenia lub włączenia odpowiednio do czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum bądź szkoły branżowej I stopnia – na zasadach określonych w art. 142 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Czynność ta wymagała dodatkowo m.in.:
- przedstawienia wykazu nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia odpowiednio w niepublicznym liceum ogólnokształcącym, niepublicznym technikum albo niepublicznej branżowej szkole I stopnia, zawierającego imiona i nazwiska nauczycieli oraz informację o ich kwalifikacjach;
- załączenia statutu niepublicznego liceum ogólnokształcącego, niepublicznego technikum albo niepublicznej branżowej szkoły I stopnia, dostosowanego do przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej upo.).
Rozróżnienie na szkoły niepubliczne mające uprawnienia szkoły publicznej, a także szkoły, które uprawnień takich nie posiadają, już wkrótce przestanie obowiązywać, ponieważ przepis art. 14 ust. 3 upo. w brzmieniu od 1 września 2019 r. wskazuje wyłącznie warunki, jakie musi spełnić szkoła niepubliczna niebędąca szkołą artystyczną – bez rozróżniania w tym zakresie szkół mających i niemających uprawnień szkoły publicznej.
POLECAMY
W trakcie wdrażania reformy systemu oświaty, mającej na celu m.in. likwidację gimnazjów, resort edukacji przyjął kolejną nowelizację przepisów Prawa oświatowego, której głównym celem miała być reforma szkolnictwa zawodowego. Przy okazji jednak pewnym zmianom ulegnie również sposób funkcjonowania szkół niepublicznych. Mowa tu o ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W związku z tym zmianie ulegnie od 1 września 2019 r. brzmienie przepisu art. 14 ust. 3 ustawy
Prawo oświatowe. Przepis ten w obecnym brzmieniu wskazuje warunki, jakie musi spełnić szkoła niepubliczna niebędąca szkołą artystyczną, która chce uzyskać uprawnienia szkoły publicznej. W rezultacie istnieje obecnie podział na szkoły niepubliczne, które spełniają wymogi określone w art. 14 ust. 3 upo., a w związku z tym mają uprawnienia szkoły publicznej, a także szkoły, które uprawnień takich nie posiadają.
Rozróżnienie to już w...