Zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: upo.) szkoła lub placówka niepubliczna działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą. Statut ten powinien określać przynajmniej kwestie wskazane w art. 172 ust. 2 upo. Przepis ulegnie jednak zmianie z dniem 1 września 2019 r., zmuszając tym samym niepubliczne szkoły i placówki do wprowadzenia w swoich statutach niezbędnych zmian. W przypadku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej dojdzie do ich przekształcenia z mocy prawa w szkoły niepubliczne (bez wskazywania, czy mają uprawnienia szkoły publicznej, czy nie, ponieważ każda szkoła niepubliczna będzie zobowiązana do spełnienia wymogów stawianych w art. 14 ust. 3 upo.), a ich statut powinien zostać dostosowany do zmienionych przepisów najpóźniej do 30 listopada 2019 r. Wynika to z przepisu przejściowego art. 104 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
W przypadku szkół niepublicznych nieposiadających uprawnień szkoły publicznej sytuacja jest nieco bardziej złożona, ponieważ przepisy przewidują możliwość ich funkcjonowania w tym kształcie nie dłużej niż do 31 sierpnia 2021 r. (w przypadku niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej – nie dłużej niż do 31 sierpnia 2022 r.).
Ważne!
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, zwłaszcza szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej będą zobowiązane do pilnego wprowadzenia zmian w swoich statutach, dostosowując je do wymogów określonych w art. 172 ust. 2 upo. w jego brzmieniu od 1 września 2019 r.
POLECAMY
Od tego dnia statut niepublicznej szkoły lub placówki powinien określać:
- nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich siedzibę i zadania;
- osobę prowadzącą szkołę lub placówkę;
- organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań;
- organizację szkoły lub placówki;
- w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych:
- nazwę zawodu lub zawodów, w których kształci szkoła,
- organizację zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego, w tym organizację praktycznej nauki zawodu,
- organizację kształcenia ogólnego i zawodowego dla pracowników młodocianych – jeżeli szkoła takie kształcenie prowadzi;
- szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów;
- formę kształcenia – w przypadku szkoły dla dorosłych, branżowej szkoły II stopnia, szkoły policealnej;
- prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw uczniów;
- sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki;
- zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki. Statut uwzględnia warunki, o których mowa w:
- art. 134 ust. 1, art. 135 ust. 1 i 2, art. 136 ust. 1 i art. 150 ust....