Nowe podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

Nadzór pedagogiczny i kontrola

Nowa Minister Edukacji Narodowej pismem z dnia 12 czerwca 2024 r. nr DKOTC-WNP.4092.3.2024.AMA oficjalnie ogłosiła obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa1. Pismo tego typu sensu stricte nie posiada charakteru obowiązującego aktu prawnego, jednak expressis verbis zawiera ono istotne wytyczne stanowiące podstawę do planowania dydaktycznego, opracowywania planów nadzoru pedagogicznego, planów pracy oraz innych dokumentów szkolnych, a zwłaszcza działań nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek w ramach sprawowanej funkcji kierowniczej.

W roku szkolnym 2024/2025 priorytet polskiej edukacji będzie stanowiło siedem podstawowych zagadnień (czyli o trzy mniej niż w rok temu). Są one następujące: 

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
     

Jednocześnie wyznaczone zostały główne kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty. Kierunki te w swojej istocie stanowią ważny wyznacznik do planowania przez dyrektorów podobnych działań w szkołach i placówkach oświatowych. 
Główne obszary działań w zakresie kontroli zostały opisane w następujący sposób:

  • W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych: Zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • W przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych: Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych.
  • W szkołach podstawowych: Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego.
  • W branżowych centrach umiejętności: Zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności.
  • W publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych: Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
     

Wytycznych dotyczących kontroli jest zdecydowanie więcej niż w roku ubiegłym. Obecnie jest ich 5, a poprzednio były tylko 3. Głównym zagadnieniem kontrolnym jest „zgodne z przepisami prawa sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli”. Ten zakres wskazań należy uznać za oczywisty, gdyż sprawowanie nadzoru pedagogicznego jest jednym z głównych zadań współczesnego dyrektora szkoły. Z tego względu należy dokładnie przeanalizować prawidłowe funkcjonowanie nadzoru pedagogicznego we współczesnej polskiej oświacie. Podobnie jest z doskonaleniem zawodowym nauczycieli. Zwracam uwagę na zapisy pkt 3a w art. 6 Karty Nauczyciela, który stanowi, że nauczyciel powinien się aktywnie doskonalić zgodnie z potrzebami szkoły. Jest to bardzo ważne, gdyż zmieniają się potrzeby i oczekiwania, a te skutkują zmianą wymagań kwalifikacyjnych. Od nauczycieli wymagane są coraz to nowe umiejętności, a to wymaga efektywnego i celowanego doskonalenia zawodowego. Dlatego też ponownie będzie analizowane zagadnienie efektywnej realizacji doskonalenia nauczycieli. Kontroli będzie poddana również realizacja konstytucyjnego prawa do nauki, a w tym obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. I jeszcze jedno zagadnienie – w minionym roku szkolnym rozpoczęły swoją działalność branżowe centra umiejętności, zatem nadszedł czas, aby dokładnie przeanalizować ich funkcjonowanie....

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI