Jak przygotować plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025

Nadzór pedagogiczny i kontrola

Jak każdego roku wrzesień jest miesiącem nie tylko rozpoczynającym nowy rok szkolny, ale również miesiącem, w którym dyrektorzy kończą planowanie działań zwłaszcza w obszarze nadzoru pedagogicznego. Niepubliczne placówki oświatowe również mogą realizować plan nadzoru pedagogicznego. Kwestia ta wymaga jednak wyjaśnienia.

Przepisów § 22–24 i § 34, Rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego,  nie stosuje się do niepublicznych szkół i placówek, czyli:

  • § 22 określającego formy stosowane w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
  • § 23 zobowiązującego dyrektora do opracowywania na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego,
  • § 24 zobowiązującego dyrektora do przedstawiania wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego na zebraniu rady pedagogicznej, lub na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki.
     

W niepublicznej szkole i przedszkolu dyrektor nie ma obowiązku sprawowania nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych w nich nauczycieli. Jednak brak obowiązku sprawowania nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w niepublicznej szkole i przedszkolu nie oznacza, że nie może być on wobec nich prowadzony.

Decyzję w tej sprawie podejmuje organ prowadzący, zamieszczając w nadanym szkole lub przedszkolu statucie odpowiednie zapisy, ze wskazaniem organu odpowiedzialnego za jego realizację (art. 172 ust. 2 pkt 3 i 5 Prawa oświatowego).

Jeżeli ze statutu wynika, że sprawowanie nadzoru pedagogicznego należy do zadań dyrektora, to jest on zobligowany wykonywać to zadanie zgodnie z postanowieniami statutu.

W przypadku kontroli zewnętrznej dokumentacja nadzoru wewnętrznego jest istotnym punktem odniesienia. Wewnętrzny nadzór pedagogiczny może być prowadzony przez dyrektora niepublicznej szkoły czy przedszkola, jeśli organ prowadzący wpisał to zadanie do zakresu jego zadań określonych w statucie.

Organ prowadzący może pozostawić do kompetencji dyrektora ustalenie:

  • form nadzoru,
  • narzędzi wykorzystywanych do ich przeprowadzania oraz
  • sposobu dokumentowania czynności prowadzonych w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.


W obowiązującym stanie prawnym osoby prowadzące szkoły niepubliczne posiadają pełną autonomię w zakresie wyboru osoby na stanowisko dyrektora.

Samodzielnie ustalają, jakie warunki powinna spełniać osoba przewidziana do zatrudnienia na tym stanowisku i swobodnie decydują, kto będzie kierował szkołą (art. 168 ust. 4 pkt 5 Prawa oświatowego). Rozstrzygają również o tym, czy w szkole będzie sprawowany nadzór pedagogiczny oraz komu zostanie powierzone to zadanie.

Podejmując decyzje w tych sprawach i formułując odpowiednie zapisy w nadawanym szkole statucie, można kierować się przepisami obowiązującymi w szkołach publicznych, z których wynika, że:

  • szkołą kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora (art. 62 ust. 1 Prawa oświatowego),
  • stanowisko dyrektora publicznej szkoły może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który spełnia łącznie wymagania określone w § 1 Rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r., Dz. U. z 2021, poz. 1449 ze zmianami,
  • dyrektor szkoły oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w tej szkole (art. 60 ust. 7 Prawa oświatowego),
  • powołanie na stanowisko dyrektora osoby niebędącej nauczycielem wyklucza możliwość sprawowania przez nią nadzoru pedagogicznego - w takim przypadku nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w szkole (art. 62 ust. 3 Prawa oświatowego).


Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może polecić osobie prowadzącej niepubliczną szkołę lub placówkę niezwłoczne umożliwienie wykonania czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego w szkole lub placówce (art. 180 ust. 3 Prawa oświatowego).

Wykonywanie w niepublicznej szkole lub placówce czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego powinno rozpocząć się nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania polecenia

W każdym roku szkolnym formułowane są inne cele nadzoru pedagogicznego wynikające z aktualnej sytuacji panującej w szkole lub placówce albo ze zmienionych warunków formalno-prawnych obowiązujących w systemie oświaty , a także innych założeń rozwojowych przyjmowanych w różnych szkoła...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI